Sunday 5 June 2011

Tatkala taubat merisik

salam dari hati yg penuh dosa..
terdengar puisi ketika cinta bertasbih lantas laju jari ini menaip meluahkan rasa hati yang resah..
" mbak husna-cinta ialah kekuatan yg mampu mengubah duri jdi mawar,mengubah cuka jadi anggur,ubah sepi jadi riang,ubah amarah jadi ramah,mengubah musibah jdi muhibbah'
'mbak nisa'=sekalipun  cinta telah ku uraikan ku jelaskan panjang lebar nmun jika cinta ku datangi ku jadi malu pada keterangan ku sendiri..meskipun lidahku mempu menguraikan,,namun tanpa lidah cinta ternyata lebih terang..sementara pena tergesa-gesa menuliskan,,kata2 pecah berkeping-keping,begitu sampai kpda cinta,dlm menguraikan cinta akal terbaring xberdaya umpama keldai terjatuh di dlm lumpur..cinta sendirilah yg menguraikan cinta..<3

hati yg penuh kegelisahan ini sgt mengharapkan cinta yg Esa memenuhi segenap hati tatkala banyak hati yg tergesa-gesaa menvari cinta manusia..tiap kali kulangkahkan kaki ke taman2 syurga yakni majlis ilmu..ku makin rasai aku ini terlalu hina..seolah tidak bisa lagi melangkah kerna malu pada pencipta..hanya air mata terus mengalir..terus menatap wajah2 para habaib yg datang dengan penuh ketenangan menghembuskan mutiara2 dari lidahnya yg mengajar untuk kembali ke jalan yg benar dan membina jambatan kecintaan kepada Rasulullah saw.mampu manusia menghukum aku ini baik n solehah tapi hakikatnya jahatnya aku,jahilnya aku,..hanya ALLAH yg mengetahui..terasaberat sekali meluahkan rasa ini tetapi mendengar penjelasan dari ustaz yg mengajar mengenai dalil2 dari al-quran aku bangkit dlm keresahan...ampuni aku ALLAH..ayat2nya ialah

1)surah al-maidah ayat 39..yg bermaksud..' tetapi brg siapa stelah melakukan kejahatan itu n memperbaiki diri,maka sesungguhnya Allah maha menerima taubat,sunnguh..ALLAH MAHA PENGAMPUN N MAHA PENYAYANG..
2) surah at tahrim ayt 8..'wahai org yg beriman bertaubatlh kpda Allah dgn taubt yg semurni-murninya,mudah2mudahan tuhan kmu akn mghpuskn kslhan2 kmu n memassukkn kmu ke dlm syurga2 yg mengalir di bwhnya sungai2......''
3)al baqarah ayat 222..''...sungguh Allah myukai org yg bertaubat n menyucikan diri'
4)an nur ayat 31..''...n bertaubatlah kamu org2 yg beriman agar kamu beruntung'
5) surah asy syura ayt 25..mksudnya' dan dialah yg menerima taubat dri hamba-hambanya n memaafkan kesalahan2 n mengetahui apa yg kamu kerjakan..

sahabat2 pintu taubat terbuka slagi mana belum smpai nyawa di halkumn kuarnya mtahri dri ufuk barat..maka kita carilah peluang kembali ke sisinya..betapa diriku ini menginagtkan diri sedalamnya dalam hal ini agar aku memutuskan kelazatan dunia dgn ingat paa mati,,kedalamkan cinta pada sang nabi agar akhlak ku ini sejajar dengan kecintaan pada qudwah terbaikitu meski aku ini penuh kehinaan..aku terus mennagis tatkala membaca hadis menceritakan kisah nabi solat sehingga bengkak kainya..apabila ditanya oleh Aisyah mengapa sebegitu kau lakukan ya rasulullah sdgkan dirimu suci dri dosa..lantas rasulullah berkata slhkah aku menjadi hamba yg bersyukur..hebatnya nabi..meski cinta ini cuba ku uraikan aku jadi malu pada keteranganku yg hanya pandai berkata sedangkan perbuatan belum jelas menyatakan cinta yg sebenar pada Allah n kekasihnya...moga ALLAH ampunkan dosa ku n semua shbt2 seislamku..moga dapt bermain syurga susu bersama mereka...TERINGAT PADA PUISI INI AKU SI RANTING KERING DI MUSIM SALJI,ENGKAU SI BUNGA KEMBANG MEWANGI..AKU MENGHARAPKAN AKU KEMBALI SEGAR KEMBANG DISISIMU ILLAHI...=)

No comments:

Post a Comment